Ads 468x60px

Sunday, March 4, 2012

Air Terjun 'Wasai' Kampung Pamilaan

Wasai Kampung Pamilaan

Jika anda seorang penggemar aktiviti rekreasi dan menginginkan suasana yang tenang, aman serta bersih, 'Wasai' Kampung Pamilaan mungkin boleh menjadi pilihan anda. Wasai ini terletak berhampiran dengan sempadan banjaran Crocker yang dipanggil Kukuton. Air terjun ini 100% belum tercemar daripada segala bentuk pencemaran dan sesuai untuk mereka yang menginginkan ketenangan.

Jarak perjalanan untuk sampai ke destinasi ini ialah lebih kurang 6KM dari jalan raya besar (Simpang Kampung Pamilaan). Hanya kereta pacuan 4 roda dan motosikal sahaja yang boleh dinaiki untuk sampai ke tempat ini. Namun jika anda memilih untuk menguji ketahanan diri serta mental mungkin anda boleh berjalan kaki sahaja dari kawasan perkampungan. Anggaran masa untuk sampai ke destinasi dengan menaiki  kereta 4X4 adalah dalam 15-20 minit sahaja bergantung kepada keadaan cuaca semasa. Manakala sekiranya anda memilih untuk berjalan kaki anggaran masa yang diambil adalah 1 jam hingga 2 jam.

Buat masa ini, Wasai hanya boleh dikunjungi untuk pergi dan balik sahaja kerana belum mempunyai tapak perkhemahan yang selesa. Walaubagaimana pun sekiranya terpaksa bermalam, anda boleh membawa beg tidur atau 'Hamock' sahaja. Air terjun ini sering dikunjungi oleh penduduk kampung pamilaan terutama sekali belia di kampung ini. Sekiranya anda bercadang untuk melawat tempat ini dan memerlukan bantuan sebagai penunjuk arah, anda boleh menghubungi sesiapa sahaja belia di kampung ini.



Ketinggian Air Terjun ini boleh dianggarkan kira-kira 3 meter lebih manakala kedalamannya adalah lebih daripada 7 kaki.. Segala aktiviti menangkap ikan adalah dilarang sama sekali kerana  kawasan ini masih termasuk dalam kawasan yang di 'tagal' oleh pengurusan kampung Pamilaan sendiri. Anda hanya dibenarkan mengunjungi tempat ini tanpa melakukan apa-apa gangguan terhadap persekitaran kawasan Air Terjun Wasai ini.



Laporan semasa mengenai Wasai ini akan di update mengikut keperluan

Oleh JoeMilan
Semua gambar di atas diambil oleh Rick Marthel

5 comments:

Anonymous said...

sia blum pnah p sini oo....

Anonymous said...

hahaha.balik2 uda p sini.skg bgus suda jalan dya

Anonymous said...

Tempat yang di cari-cari!! Cantik!!

Anonymous said...

Menarik neh- boleh picnic sini neh

Heng Aik Sheng said...

Super nice tempat ini...

 
 
Blogger Templates