Ads 468x60px

Thursday, March 20, 2014

Kolam D’Sebrang pintu masuk pelancongan Zon Utara Melalap

Siri II

Oleh HENRY BATING

KOLAM D’Sebrang yang telah menjana puluhan ribu ringgit hasil penyertaan pertandingan memancing Februari kalangan pengunjung kiranya dapat melanjutkan lawatan ke pelbagai lokasi menarik yang sedang lalu bakal menjadi pintu masuk ke pelbagai destinasi pelancongan yang ada di Zon Utara Melalap. Laluan pelancongan itu bakal direalisasikan apabila zon itu mula menerima kehadiran pelancong sempena Tour de’ Pamilaan 2014 (TdP2) pertengahan tahun ini. Pelbagai destinasi itu melibatkan Pamilaan, Ulu Tepoh, Lindopon, Pangalat, Jawa dan Sumbiling.
Pengusaha Kolam D’Sebrang, Zamri Hj Hashim berkata sejak dibuka tahun lalu, pihaknya telah menerima kunjungan ramai dan adalah baik bagi dimajukan di zon itu.

Pelbagai destinasi yang ada ketika ini termasuklah Taman Rekreasi Batu 15, Kebun Rekreasi Lindopon, lokasi kapal perang terhempas di Ulu Pangalat,  Taman Rekreasi, Perkemahan dan Perkelahan Sukim Sarat, Piolungan pertemuan dua kuala sungai, Tapak Perkemahan Leo, Perkampungan Tradisi Pamilaan Villa, kubu tentera Jepun di Mosolog dan Taman Banjaran Crocker Ulu Sumbiling.

Demi merealisasikan hasrat tersebut dengan lancar, Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Melalap, Simon Mamat meminta Persatuan Alumni St Pius yang menyelaras tempat-tempat berkenaan agar mengemukakan butiran tarikan setiap lokasi bagi membolehkan pentadbiran daerah memasukkan zon berkenaan ke dalam peta destinasi pelancongan daerah Tenom.
BELIA menjadi sebahagian tonggak
 memulihara destinasi pelancongan.


“Pentadbiran daerah memang mengambil berat terhadap kewujudan pelbagai tarikan dalam kawasannya bagi menokok-tambah kewujudan Taman Pertanian Sabah di Lagud Sebrang yang selama ini telah menjadi tumpuan ramai di Malaysia,” kata Simon.
Simon menambah, Majlis Pelancongan Daerah Tenom yang sudah wujud sejak sekian lama bakal diaktifkan dengan melibatkan pelbagai pihak yang mengusahakan sektor pelancongan dan berharap dapat memasukkan zon utara Melalap sebagai destinasi baharu.
Taman Rekreasi Batu 15 merupakan kawasan perkelahan sungai yang lengkap dengan kemudahan mandi-manda, pemanggangan, pondok dan rumah inap. Manakala Kebun Rekreasi Lindopon merupakan gabungan kolam ikan, kebun buah-buahan, tapak perkemahan dan trekking.

Lokasi kapal pejuang Australia terhempas di Ulu Pangalat pula memiliki nilai sejarah yang belum diterokai. Serpihan bangkai kapal perang masih bertebaran di serata tempat dan malahan bahagian besar kapal kian tertanam dan diselaputi lumut oleh hakisan tanah. Taman Rekreasi, Perkemahan dan Perkelahan Sukim Sarat yang sedang dibangunkan menawarkan peranginan ala resort yang memiliki cafĂ©, perkelahan tepi sungai, kolam ikan, tapak perkemahan di bawah pohon-pohon semulajadi dan ‘flying fox’.
Sementara itu, Piolungan tempat pertemuan dua kuala sungai dan Tapak Perkemahan Leo dibangunkan dengan mengekalkan keaslian tumbuhan dan permukaan tanah. Di Piolungan bakal ditawarkan kepada pengkaji bidang biologi, agronomi atau klimatologi untuk menyelongkar misteri perbezaan suhu dan tumbuhan dua batang sungai yang bertemu itu. Manakala di Tapak Perkemahan Leo menawarkan suasana mencabar bagi perkemahan melakukan pelbagai aktiviti termasuk mempelajari kemahiran menoreh getah dan bersawah.
MOTOSIKAL empat roda yang terdapat di Kebun Rekreasi Lindopon.


Perkampungan Tradisi Pamilaan Villa yang memiliki lima buah rumah tradisi suku kaum Dusun Tambunan menawarkan suasana kehidupan lama masyarakat itu melalui interaksi Kaamatan. Pesta boleh diadakan pada bila-bila masa kepada perantau yang tidak sempat meraikan perayaan itu di kampung sendiri. Kubu tentera Jepun di Mosologi pula adalah tinggalan yang kian terhakis, tempat di mana kapal perang Australia ditembak sebelum jatuh di Ulu Pangalat. Di kubu itu penduduk kampung menerima cerita tentang keperitan hidup tentera Jepun pada akhir zaman pendudukan mereka di Borneo Utara.
Tidak jauh dari tempat itu, pihak Taman Sabah telah membuka Taman Banjaran Crocker di Ulu Sumbiling yang kini menjadi lokasi kajian bagi habitat fauna dan flora. Tempat ini juga boleh dikunjungi orang ramai sepanjang masa.

Baik Ketua Kampung Kg Pamilaan, KK Johnny Borok mahupun Ketua Kampung Kg Ulu Tepoh, KK Taimin Majigi, mereka sama-sama berharap agar pihak kerajaan dapat memberi perhatian terhadap penyediaan kemudahan awam di tempat-tempat pelancongan yang sedang diusahakan.

Lawatan tapak tempat-tempat pelancongan hujung minggu lalu diketuai Pengerusi Persatuan Alumni St Pius, Philip Basalant diiringi pengusaha Wasai Tour, Justina Datuk Dusing.
KEBUN Rekreasi Lindopon dari satu sudut pandangan.

GABRIEL mengiringi Philip dan rombongan meninjau Kebun Rekreasi miliknya.

ZAMRI memberi taklimat kepada Justina mengenai Kolam D’Sebrang.


SUASANA pertandingan memancing di Kolam D’Sebrang.

KOLAM D’Sebrang tenang mengalu-alukan pengunjung.


ROMBONGAN lawatan tapak bergambar di Kolam D’Sebrang

Oleh : Henry Bating

No comments:

 
 
Blogger Templates