Ads 468x60px

Monday, December 26, 2011

Warga Emas Diraikan Sempena Perayaan Krismas 2011

Seramai 12 orang warga emas diraikan bersempena dengan sambutan perayaan krismas di sini pada pagi 25 Disember 2011. Sambutan ini diadakan di Gereja St.Peter Pamilaan selepas Ibadat Sabda pada pagi Krismas.Acara seumpama ini merupakan acara yang boleh dianggap wajib diadakan pada setiap tahun. Menurut wakil penganjur acara itu, saudara Steven Malujin, Acara itu diadakan pada setiap tahun bagi memberi penghargaan kepada warga emas bukan sahaja sebagai ibu bapa tetapi juga sebagai insan yang memberi banyak sumbangan kepada masyarakat. Mereka yang diraikan adalah warga emas yang berumur 60 tahun dan ke atas. Acara ini memberi peluang kepada setiap ahli keluarga mereka merapatkan lagi hubungan silaturahim antara mereka, mengenang dan menghargai jasa mereka dan inilah objektif utama mengapa acara ini diadakan pada setiap tahun.

Dalam sambutan tersebut, warga emas mula diraikan dengan acara pemotongan kek ulangtahun mereka. Disusuli pula dengan acara bergambar bersama ahli keluarga. Setiap ahli keluarga diberi peluang bersalam-salaman, memeluk, mencium warga emas atau ibu bapa mereka serta memberi hadiah kepada mereka. 

Acara ini hanya berlangsung selama kira-kira 30-40 minit sahaja. Walaupun singkat, namun tambah saudara Steven, apa yang penting adalah acara tersebut diadakan dan objektif penganjuran juga tercapai. Beliau menyarankan agar acara ini harus diadakan pada setiap tahun sebagai salah satu cara menghargai jasa dan sumbangan mereka.

Reaksi gembira, terharu dan sayu tampak terpampang pada wajah setiap warga emas pada ketika itu dan ada kalangan mereka yang menitiskan air mata. Suasana pada detik itu sangat menyentuh perasaan dan terdapat warga emas yang hadir dalam acara itu tanpa kehadiran anak-anak mahu pun cucu bersama mereka.

Jumlah sebenar warga emas iaitu yang berumur 60tahun keatas di kampung ini adalah melebihi 20 orang, namun yang dapat hadir cuma 12 orang sahaja.

Di bawah merupakan antara gambar yang memaparkan suasana dalam sambutan itu.

Gambar warga emas yang lain boleh didapati daripada saya.


Oleh Joe Milan

1 comment:

Anonymous said...

Dui gima aki2 no ngawi.ingga po gima dogo taki om tini...

 
 
Blogger Templates