Ads 468x60px

Thursday, March 13, 2014

Variabel saintifik habitat ‘Dukaruk’ ditemui di Piolungan

Siri I/II

Oleh HENRY BATING

DUKARUK dimasak campur tuntul (siput sungai).
VARIABEL kajian saintifik mengenai habitat ‘Dukaruk’ ditemui di Piolungan. Piolungan adalah tempat dua kuala sungai bertemu iaitu Sungai Pamilaan di sebelah kanan dan Sungai Tailaan di sebelah kiri. Piolungan terletak di Pamilaan Villa 23km dari Pekan Tenom. Dua batang sungai itu menyerlahkan ciri berbeza.
Ketua Belia Pamilaan Villa, Julius Elip memberitahu suhu air di Sungai Pamilaan agak dingin manakala suhu air di Sungai Tailaan agak panas. Julius menambah, di sepanjang Sungai Pamilaan tumbuh liar subur di tebing dan batu berlumut satu spesies sayuran yang dalam dialek Dusun disebut ‘Dukaruk’ di mana tumbuhan itu tidak terdapat di sepanjang Sungai Tailaan.
Dalam lawatan tapak pelbagai destinasi pelancongan yang sedang diusahakan, Pengerusi Persatuan Alumni St Pius, Philip Basalant menegaskan bahawa ciri berbeza dua batang sungai itu memerlukan kajian lanjut.
“Ciri berbeza di dua batang sungai itu dapat dijadikan fokus kajian saintifik yang boleh ditawarkan kepada para pengkaji. Pertama sekali, kita perlu memastikan validiti data itu di samping mengumpul faktor-faktor berkaitan untuk dijadikan asas kalangan saintis untuk datang menjalankan kajian,” kata Philip graduan major Ukur Tanah dari United Kingdom.
DUKARUK tumbuh di tebing sungai dan pada batu berlumut.

Dukaruk adalah tumbuhan spesies keladi berwarna hijau. Dukaruk biasanya tumbuh di tebing-tebing sungai. Daun, batang dan ubi Dukaruk boleh dimasak sebagai hidangan. Dukaruk biasa dimasak campur ikan, tuntul (siput) atau pandit (usus halus) kijang. Masyarakat setempat sejak dahulu-kala telah menjadikan ‘Dukaruk’ sebagai sebahagian hidangan istimewa yang ternyata selamat dimakan kerana asli dan tidak tercemar oleh sebarang bahan kimia. Sayuran Dukaruk juga kadangkala dijual di tamu.
Dalam lawatan tapak tersebut, sebanyak enam lokasi dilawati rombongan kira-kira 30 orang dalam konvoi 10 motosikal dan 11 buah kenderaan. Destinasi pertama adalah di Kebun Rekreasi Lindopon milik Gabriel Etim, kedua Kolam D’Sebrang milik Zamri Hj Hashim, ketiga Taman Rekreasi, Perkemahan dan Perkelahan milik Sukim Sarat, keempat Piolungan pertemuan dua kuala sungai, kelima Tapak Perkemahan Leo dan keenam Perkampungan Tradisi Pamilaan Villa. Selesai lawatan tapak, mesyuarat diadakan di Dewan Sarat, Lologubon.

PERTEMUAN Sungai Pamilaan (kanan) dan Sungai Tailaan (kiri) serlah variabel kajian saintifik.

Turut hadir Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Melalap, Simon Mamat, Pesuruhjaya Pengakap Daerah Tenom, Sami Jiman, pengusaha Wasai Tour, Justina Datuk Dusing, Ketua Kampung Kg Pamilaan, KK Johnny Borok, Ketua Kampung Kg Ulu Tepoh, KK Taimin Majigi dan pengusaha pelancongan di Sumbiling, Chinly Moniu.
Dalam reaksinya ketika mesyuarat, Sami menyatakan pihaknya akan memanfaatkan keistimewaan semua lokasi yang dilawati apabila pihaknya mengadakan perkemahan pengakap.
“Seperti yang kita maklum, aktiviti pengakap melibatkan persekitaran alam semulajadi. Pengakap memerlukan kawasan hutan, pengakap juga memerlukan kawasan sungai dan yang paling penting amatlah baik kiranya tapak perkemahan mempunyai kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, tandas awam dan tapak khidmat masyarakat seperti bersawah dan berkebun,” kata Sami.
Sami yang turut diiringi dua pemimpin pengakap menambah, “sepanjang lawatan tapak tadi, kami mendapati pohon-pohon kayu semulajadi yang dibiar tumbuh di seberang-menyeberang sungai amat sesuai direntangkan tali untuk aktiviti flying fox.”
Menurut Sami, pihaknya juga berharap dapat menubuhkan satu pasukan pengakap kembara di Pamilaan bagi membantu usaha merangsang pertumbuhan pelancongan kampung itu yang berasaskan perkemahan, perkelahan, trekking, kolam rekreasi dan kebun buah-buahan.

SAMI (kanan) adakan perbincangan menentukan tapak perkemahan pengakap


Kebun Rekreasi Lindopon dan Kolam D’Sebrang telah diusahakan sejak beberapa tahun lalu dan sudah mula menerima kehadiran pelancong. Manakala Taman Rekreasi Sukim sedang dalam pembinaan untuk dijadikan sebagai mini resort, sementara Piolungan dan Tapak Perkemahan Leo dikekalkan dalam keadaan semulajadi tanpa mengganggu bentuk permukaan bumi.
Siri akhir esok mengupas ciri-ciri pelancongan yang ditawarkan di setiap enam lokasi pelancongan tersebut.


KOMBINASI sungai dan hutan jadi tapak sesuai perkemahan pengakap.




TAMAN rekreasi yang mengekalkan pohon kayu semulajadi bakal jadi tapak uji kemahiran pengakap.

SUKIM memberi taklimat kepada Philip dan Justina mengenai mini resort yang diusahakannya.

PENGAKAP boleh melakukan aktiviti ‘flying fox’ di tempat ini.


JULIUS (kiri) bersama Belia Pamilaan Villa tunggak melestari destinasi pelancongan. 

Keratan akhbar Utusan Borneo edisi 11 Mac 2014

Sunday, March 9, 2014

Homestay Pamilaan sedia tampung pelajar universiti berkampung ( Siri 4/4 )


Siri 4 (Akhir)

Oleh HENRY BATING


PHILIP BASALANT
HOMESTAY Pamilaan mempunyai kriteria yang diperlukan oleh kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk menjalankan penyelidikan bahasa, sastera dan budaya termasuk mengadakan khidmat masyarakat berkaitan warisan tradisi.
Rosliah Kiting, Pensyarah Kanan bahasa Kadazandusun di Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim, Perak memberitahu pelajar di fakulti itu memiliki program tinggal bersama penduduk kampung untuk menjalankan penyelidikan dan khidmat masyarakat dalam tempoh pengajian mereka.
“Aktiviti pelajar bersama penduduk disusun rapi di mana pada kebiasaannya mereka berada di suatu perkampungan dalam tempoh sehingga lima hari,” kata Rosliah ketika memberi reaksi selepas menyertai majlis sambutan rombongan tetamu pertama di Homestay Pamilaan yang terletak di lereng pinggir dataran tanah tinggi Lologubon, kira-kira 25km dari Pekan Tenom 1 Disember lalu.
Rosliah menyatakan bahawa sumber-sumber yang terdapat di kampung itu seperti warga emas sebagai responden pengetahuan tradisi, alam semulajadi untuk mengambil sampel kajian,  cara hidup bercucuk-tanam, berternak dan generasi yang masih menuturkan bahasa Kadazandusun amat sesuai sebagai lokasi pelajar memperkembangkan teori yang mereka pelajari di kampus.
“Sejauh penyelidikan dan khidmat masyarakat bekaitan dengan bahasa, sastera, budaya dan masyarakat Kadazandusun, maka Homestay Pamilaan ini memiliki kriteria untuk dijadikan sebagai lokasi,” kata Rosliah.
ROSLIAH KITING

Rosliah menambah, projek kajian dan khidmat masyarakat pelajar universiti itu pada kebiasaannya diakhiri dengan seminar, simposium atau malahan kongres juga boleh diadakan dengan menjemput para penyelidik membentangkan hasil kajian mereka.
“Seminar atau kongres itu bukan sekadar untuk peringkat daerah atau negeri, malahan untuk peringkat kebangsaan sekalipun boleh diadakan dan saya melihat Homestay Pamilaan mampu menjadi venue kepada program yang besar seperti itu,” kata Rosliah yang berasal dari Tamparuli.

Pengerusi Persatuan Alumni St Pius Pamilaan, Philip Basalant yang menyambut baik potensi Homestay Pamilaan menjadi tempat pelaksanaan Kongres Bahasa Kadazandusun Peringkat Kebangsaan memaklumkan bahawa lokasi yang sedang dimajukan menjadi destinasi pelancongan itu sudah memiliki kemudahan asas yang minimum dan sedang diperkembangkan untuk menampung keperluan rombongan yang datang.

“Tujuan kami selain membuka peluang baru sumber ekonomi kepada penduduk, kami juga berusaha untuk memberi pendedahan kepada penduduk kampung untuk mengendalikan program-program yang melibatkan masyarakat umum peringkat negeri dan kebangsaan,” kata Philip pesara Penolong Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur Negeri Sabah.
Dalam tempoh enam bulan ini, Alumni St Pius telah menyusun rangka kerja untuk memperkenalkan tiga pakej pelancongan meliputi pakej perkemahan, pakej penggambaran tradisi padi dan penghasilan kraf.
Penasihat Persatuan Alumni St Pius, Stanley P Hill dalam ucapannya menyatakan sebagai penasihat, pihaknya memberi sokongan penuh terhadap apa saja program yang dijalankan persatuan khususnya dalam menjadikan Homestay Pamilaan sebagai destinasi penting pusat lawatan, pusat kajian dan pusat persidangan.
Di dataran tanah tinggi Lologubon tempat letaknya lokasi Homestay Pamilaan turut tersedia padang permainan, dewan yang dilengkapi kemudahan audio-visual, pentas dan ruang perhimpunan. Kira-kira 5km dari tempat ini terdapat air terjun (Wasai) Pamilaan yang menawarkan pengembaraan lasak pacuan empat roda, motosikal dan berjalan kaki.
Di rumah-rumah penduduk, rombongan pelawat boleh menjalankan pelbagai aktiviti seperti menjala, melastik, menarik kerbau, rampanau dan bermain gasing. Sawah penduduk turut mengalu-alukan pelawat mencuba bertani manakala kebun getah yang luas menawarkan kesempatan kepada pelawat untuk mencuba kemahiran menoreh.

Stanley diberi penghormatan menjadi rombongan tetamu pertama di lima buah rumah tradisi itu sebagai junjungan kasih terhadap komitmen beliau menjadi Guru Besar St Pius Pamilaan sejak sebelum kemerdekaan antara 1962-1966. Nama Stanley turut diabadikan pada papan tanda jalan homestay sebagai simbol kejayaan kalangan bekas muridnya memperbaiki kehidupan.
Turut hadir Ketua Kampung, KK Johnny Borok dan pengusaha Olumis Batik Borneo, Justina Datuk J.B. Dusing.

Sebarang pertanyaan mengenai pelancongan di Pamilaan boleh disampaikan kepada Setiausaha II, Stanly Leo di nombor 0198120553, Philip (0198830535) dan Justina (0195884535). 

STANLEY merasmikan ‘Jalan Homestay Pamilaan Mr Stanley P Hill’
 diperhatikan Philip dan Stanly Leo (kiri)

STANLEY bergambar bersama sebahagian bekas pelajarnya
di St Pius Pamilaan ketika menjadi Guru Besar 1962-1966

STANLEY diiringi Stanly Leo disambut penduduk


STANLEY beramah-mesra dengan penduduk sambil 
menunjukkan ‘suki linutau komis’

DARI kiri Justina, Philip, Stanley, isteri dan rombongan 
memerhatikan persembahan di hadapan rumah tradisi


SAMBUTAN ‘sinompuru’ dan kanak-kanak bercerita beramai-ramai 
menyambut ketibaan rombongan tetamu ke rumah tradisi

SEBAHAGIAN hadirin yang turut serta meraikan sambutan
 tetamu di rumah-rumah tradisi Homestay Pamilaan


ANGELINE Francis ketua rumah Lologubon memberi taklimat kepada tetamu

Oleh HENRY BATING
6 Dis 2013 @UtusanBorneo, Rencana.

Thursday, February 27, 2014

Tradisi Mongoi Panau - Warisan jalinan kasih sayang dan persaudaraan


Oleh HENRY BATING


PENGANTIN perempuan diring keluar dari rumah 
keluarganya untuk diarak ke rumah pengantin lelaki
TRADISI ‘mongoi panau’ dalam adat perkahwinan masyarakat Dusun di pedalaman memberikan signifikan terhadap hubungan persaudaraan antara dua keluarga pasangan berkahwin. ‘Mongoi panau’ dalam pengertian secara gramatikal bermaksud ‘rombongan pergi menjemput pengantin perempuan diarak ke rumah pengantin lelaki’. Namun demikian proses ‘mongoi panau’ tidak semudah seperti yang digambarkan oleh frasa itu.

‘Mongoi panau’ melibatkan beberapa rombongan lelaki datang ke rumah pengantin perempuan untuk tujuan menjemput pengantin berkenaan ke rumah lelaki. Keluarga pengantin perempuan yang dalam istilah ‘polintuhun’ atau mengizinkan anak gadis mereka dikahwini lelaki pilihan dan seterusnya bersatu dengan keluarga lelaki mengenakan beberapa fasa upacara bagi melambat-lambatkan masa ‘polintuhun’.

PENGANTIN perempuan disambut suami dan diraikan penuh gambira bagi 
menandakan seorang ahli keluarga baru sudah datang ke tengah-tengah lingkungan keluarga lelaki

Upacara yang diisi menghadap hidangan bersama dan saling berkenalan antara ahli keluarga dan sanak saudara kedua belah pihak secara tersiratnya menunjukkan rasa hati keluarga perempuan yang terlalu sukar untuk melepaskan anak gadis mereka menjadi milik keluarga lelaki. Setelah perkahwinan itu, segala kapasiti anak gadis dalam keluarga ibu bapanya akan beralih ke keluarga lelaki. Segala tenaga, kerajinan, kepakaran dan keistimewaan anak gadis itu akan beralih ke lingkungan keluarga suami.

Rombongan ‘mongoi panau’ yang datang ke rumah pengantin perempuan didahului kumpulan ‘mongoi pamampang’. Rombongan itu berperanan memberi isyarat kepada keluarga perempuan bahawa menyusul mereka sedang bergerak rombongan ‘mongoi panau’ yang berperanan mengajak pengantin perempuan ke rumah lelaki.

Pengantin perempuan akan berada di dalam bilik diiringi para sahabat ‘umpama dayang-dayang’ sementara rombongan mongoi panau diraikan. Setelah melewati pelbagai upacara, barulah rombongan ‘mongoi panau’  dibenarkan mengetuk pintu bilik, masuk bilik dan menarik tangan pengantin perempuan untuk ‘lumintuhun’ atau untuk pengantin itu mengucapkan selamat tinggal kepada keluarganya.

PERSANDINGAN tradisi Jackson Jasri dan Mery Angel


Dalam upacara yang lebih tersusun, pertama sekali rombongan ‘mongoi panau’ disambut di halaman rumah sambil bersapa-sapaan menggunakan bahasa tersirat dan berbunga-bunga. Di halaman rumah itu juga dihulurkan minuman tradisi sebelum dibenarkan naik ke rumah. Sampai di pintu rumah, sedia menanti satu benteng menghulur hidangan makanan dan minuman sebelum dibenarkan masuk. Kadang kala peringkat itu memakan masa sehingga beberapa puluh minit sebelum mendapat laluan masuk ke dalam rumah dan bersembang di ruang tamu.
Di ruang tamu, ahli keluarga dan sanak saudara pengantin perempuan meraikan rombongan ‘mongoi panau’ dengan hidangan. Dalam suasana itu, kenal-mengenali antara kedua belah pihak keluarga berlaku. Kedua belah pihak dapat mengenal jalinan persaudaraan hasil perkahwinan itu. Maka tahulah mereka yang mana satu ‘amod’ (besan), ‘iwan’ (mentua), ‘ipag’ (ipar antara lelaki), ‘along’ (ipar antara perempuan), ‘soruwoi’ (pasangan masing-masing kepada dua adik-beradik) dan seumpamanya.

ANTARA set hidangan yang disajikan kepada rombongan ‘mongoi panau’


Pihak tuan rumah pada hakikatnya mahu melambat-lambatkan pemberian keizinan kepada pengantin perempuan untuk diarak ke rumah lelaki. Perkara itu dilakukan kerana suasana berkenaan merupakan sesuatu yang amat menyedihkan bagi mereka. Justeru, ahli-ahli rombongan ‘mongoi panau’ dengan segala daya upaya berusaha mahu melewati peringkat-peringkat sajian yang disediakan oleh keluarga pengantin perempuan. Selesai majlis beramah-mesra di ruang tamu, tatkala ahli rombongan ‘mongoi panau’ mahu mengetuk dan memasuki bilik bagi menjemput pengantin perempuan, satu peringkat hidangan lagi disajikan di pintu bilik.

Jika dilihat peringkat-peringkat sajian makanan dan minuman yang diberikan, kelihatannya kurang masuk akal dan tidak manusiawi menurut pandangan mata zaman sekarang. Tapi itu bukan tafsirannya. Justeru, menyusul rombongan ‘mongoi ahau’ atau pergi membantu rombongan pertama untuk melewati peringkat-peringkat hidangan. Rombongan ‘mongoi ahau’ akan membantu rombongan pertama untuk menghadapi hidangan-hidangan bagi melemahkan benteng-benteng yang telah disediakan dan berusaha ‘merebut’ pengantin perempuan diarak ke rumah pengantin lelaki.

AHLI rombongan ‘mongoi panau’ yang harus melewati pelbagai rintangan
 untuk menjemput pengantin perempuan ke rumah pengantin lelaki


Menyusul rombongan ‘mongoi ahau’ adalah rombongan ‘mongoi babo’ yang berperanan membantu ahli rombongan terdahulu ‘merebut’ pengantin perempuan. Rombongan ini juga mahu mempastikan tiada mana-mana ahli rombongan tertinggal di rumah keluarga perempuan tatkala pengantin diarak dengan penuh ‘kemenangan’ diiringi paluan gong dan ‘pangkis’ (teriakan kegembiraan) ke rumah lelaki.

Setiba di rumah pengantin lelaki, pengantin perempuan diterima dengan penuh kemesraan, kegembiraan dan kebanggaan kerana seorang ahli keluarga baru sudah datang ke tengah-tengah mereka. Ahli-ahli rombongan juga diraikan dengan penuh kesyukuran di atas susah payah mereka melepasi pelbagai benteng mengajak pengantin perempuan meninggalkan rumah keluarganya.

Tradisi ‘mongoi panau’ masih diamalkan penduduk Kg Pamilaan, Tenom dan pada 22 Februari lalu turut diadakan ketika perkahwinan antara Jackson Jasri dan Merry Angel Balou.

Keratan akhbar Utusan Borneo 27 Feb 2014

PENGANTIN perempuan menerima tanggungjawab pertama di rumah keluarga lelaki dengan memulakan sajian minuman kepada hadirin


Oleh HENRY BATING

Wednesday, February 26, 2014

Kesenian Homestay Pamilaan cerminan asal-usul Tambunan (Siri 3/4)

Siri 3

Oleh HENRY BATING

PUMPUWAK atau seruling pendek menghasilkan
 irama klasik dibunyikan oleh Balasius Darapan
MOGINAKAN atau pesta kesyukuran dengan ‘mangalap’ atau mengundang sanak-saudara serta sahabat handai dan rakan taulan dari dekat mahupun jauh untuk sama-sama meraikan kesyukuran diserikan pelbagai persembahan kesenian.
Inap-desa atau Homestay Pamilaan, Tenom yang mula menerima tetamu 1 Disember lalu telah menghadirkan persembahan kesenian di lima buah rumah tradisi yang terletak di lereng pinggir dataran tanah tinggi Lologubon.
Rombongan Mr Stanley P. Hill, mantan guru besar St Pius, Pamilaan (1962-1966) telah diraikan dengan irama ‘pumpuwak’ atau seruling pendek yang telah dibunyikan oleh Balasius Morudin Darapan.
Irama sompoton versi lagu-lagu moden yang telah dibunyikan oleh seorang belia, Clarence Elip turut mengalu-alukan rombongan Stanley dari Tambunan. Tidak ketinggalan menyambut tetamu ialah seorang warga emas, Pius Bansau Dangil yang memperdengarkan bunyi ‘tongkungon’ dengan irama gong sumazau di rumah Narantai.
Di rumah Lologubon, rombongan tetamu disambut oleh paluan gong Penampang berirama sumazau. Demikian juga di halaman rumah Tobobon, rombongan tetamu dan orang ramai dihiburkan dengan paluan gong. Pada halaman yang rimbun dan dingin itu, irama gong sumazau telah menggamit perasaan pengunjung untuk turut serta bersumazau.
Melengkapi bunyi-bunyian tradisi, suara harmoni koir turut mengalu-alukan tetamu di rumah Misompuru, rumah Lologubon dan rumah Narantai. Lagu-lagu yang didendangkan dengan iringan gitar merupakan ciptaan yang melambangkan serta menceritakan tentang identiti rumah masing-masing.

Kanak-kanak bawah 10 tahun turut mengambil ruang di hadapan rumah bagi menyambut tetamu dengan alu-aluan serta ‘bercerita beramai-ramai’ dalam bahasa Kadazandusun. Sapaan dan taklimat kepada rombongan tetamu turut disampaikan dalam dialek tempatan.
Persembahan kesenian, alu-aluan dan corak sambutan di rumah-rumah Homestay Pamilaan menggambarkan latar belakang asal-usul penduduk kampung berkenaan yang 95 peratus berketurunan Kadazandusun.
Morudin, 60, menceritakan bahawa keseluruhan daripada kira-kira 500 penduduk di kampung itu berasal dari Mukim Kirokot, Tambunan. Generasi pertama mula berhijrah kira-kira pada tahun 1940.

“Keadaan di kampung asal yang amat terpencil dan kurang subur telah mendorong penduduk dua kampung di Kirokot iaitu Kidalamas dan Bundusan untuk berpindah mencari tempat di mana rezeki mudah diperoleh,” kata Morudin.
Morudin menjelaskan, penghijrahan mereka adalah berjalan kaki melalui Keningau ke Melalap untuk bekerja di Ladang Getah British. Selain di Melalap, ada di kalangan penghijrah pergi bekerja di ladang getah di Sapong, Western Beaufort dan malahan sampai di Kawang, Papar.
“Lambat laun, ramai di kalangan mereka bertumpu di Melalap dan menjalinkan persaudaraan dengan penduduk setempat seperti keluarga OKK Sanggau bin Jalang,” kata Morudin sambil menambah bahawa hubungan rapat dengan penduduk setempat telah memungkinkan mereka berkampung di sekitar Ladang Getah Melalap seperti di Sumbiling, Pangalat, Ulu Tepoh dan Pamilaan.

Pamilaan kini adalah Pusat Daerah Mengundi (PDM) yang memiliki kira-kira 700 pengundi. Kampung ini adalah satu-satunya kawasan luar bandar di Tenom yang terawal memperoleh kemudahan sekolah didirikan mubaligh hujung 1950-an.

Urusetia Persatuan Alumni St Pius yang mengendalikan pakej pelancongan di Pamilaan boleh dihubungi melalui 0198120553 (Stanly Leo), 0198830535 (Philip) dan 0195884535 (Justina). Siri terakhir paparan ini akan berkisar kepada upacara perasmian dan pendapat pelbagai pihak mengenai potensi pusat pelancongan itu.


IRAMA Sompoton versi lagu moden dibunyikan Clarence Elip

TONGKUNGON menyerupai memetik gitar menghasil rentak gong sumazau

STANLEY P. Hill diraikan dengan paluan gong di rumah Lologubon

PALUAN gong di halaman rumah Tobobon

SUASANA rimbun dan dingin di halaman rumah Tobobon menyegarkan jiwa seni

BELIA dengan lagu identiti rumah Lologubon

KOIR lagu identiti rumah Misompuru menyambut tetamu di halaman rumah tradisi

DUA generasi menikmati nasi linopot campur
Oleh HENRY BATING

Thursday, February 20, 2014

Menanam padi sekadar meneruskan tradisi ‘mitatabang’

Menanam padi sekadar meneruskan tradisi ‘mitatabang’

Oleh HENRY BATING

PETANI mengangkat padi dari sawah untuk 
dimuatkan dalam kereta
PENANAMAN padi yang menjadi sumber utama sebahagian petani di Sabah suatu ketika dahulu kini kelihatan umpama pekerjaan sambilan sekadar memenuhi guna tanah dan melestarikan warisan tradisi ‘mitatabang’.
Kerja bersawah dilakukan bermula tengah hari selepas menoreh getah atau sehari suntuk ketika malam sebelumnya hujan membasahi pokok getah sehingga tidak mengizinkan kerja menoreh. Kerja bersawah yang melibatkan beberapa musim penanaman dilakukan secara ‘mitatabang’ atau gotong-royong dari sebuah keluarga ke keluarga lain.

Tiada elemen komersil dalam kerja penanaman padi meskipun melibatkan kawasan beberapa ekar. Tiada penggajian tenaga kerja dibuat, juga tiada jentera digunakan. Semua kerja dilakukan secara tradisi dengan mewujudkan kelompok ‘mitatabang’. Hasil padi diraih bukan untuk jualan tapi untuk simpanan bagi keperluan sendiri.

Itulah gambaran usaha penanaman padi yang ditinjau di kalangan penduduk Kg Pamilaan, 22km dari Pekan Tenom. Dalam ‘mitatabang’ wujud hubungan rapat, saling berbahagi cerita, bertukar kisah lucu dan yang paling penting berbahagi kerja untuk diselesaikan, yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing.

Kalangan peserta ‘mitatabang’ dapat bergerak pantas dari sawah ke sawah yang lain. Ada di kalangan mereka menunggang motosikal dan ramai juga yang memandu kenderaan. Penduduk mengangkat padi dari sawah untuk dibawa ke ‘torutip’ atau stor penyimpanan padi menggunakan motosikal atau kenderaan. Seperti biasa, menjelang senja mereka berkumpul di rumah pemilik sawah untuk makan dan minum bersama.
Julian Kayug, 62, yang mengadakan ‘mitatabang’ pada Rabu menyatakan kerja penanaman padi tidak menjadi sumber pendapatan bagi penduduk kampungnya. Penduduk menoreh getah untuk memperoleh sumber pendapatan dan hasil padi dari sawah sekadar untuk mendapatkan bekalan beras dan yang paling penting dapat menikmati ‘parai wagu’ atau beras baru.

“Dalam keluarga saya, kami membahagi-bahagikan pajak atau lot kebun getah di kalangan anak-anak untuk ditoreh. Saya bersama isteri mempunyai pajak sendiri. Kami ada pilihan untuk menjual susu getah setiap hari atau menjual kepingan setiap minggu atau pada bila-bila masa kami mahu kerana ejen pembeli getah begerak di kampung hampir setiap hari. Saya tidaklah turun menoreh getah pada setiap hari. Kebiasaannya dalam tiga atau empat hari menoreh seminggu,” kata Julian.

Tinjauan pendapatan penoreh getah dalam keadaan harga yang kurang memberangsangkan sekarang menunjukkan, rata-rata mereka masih mampu memperoleh sekitar RM100 setiap kali turun menoreh. Justeru, tidak menghairankan setiap keluarga memiliki kenderaan atau motosikal dan Julian sendiri mampu membiayai pengajian anaknya yang sudah lulus dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) dan seorang lagi sedang menuntut di universiti Malaysia Sabah (UMS).
Kalangan belia yang turut serta dalam ‘mitatabang’ juga menunjukkan rata-rata mereka berkelulusan sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), malahan terdapat graduan universiti dan mereka sama ada bekerja menoreh getah ataupun memiliki pekerjaan tetap di sektor awam dan swasta.

Elip Masuning, 64, menceritakan bahawa kampung mereka seperti juga kampung-kampung lain sudah mengalami perubahan yang besar berbanding 20 tahun lalu.
“Pada ketika itu (akhir 1980-an) tidak banyak kereta yang bergerak di kampung ini. Jika ada kereta masuk, maka dengan hanya mendengar deruan bunyi kenderaan itu, kita sudah tahu siapakah kenderaan yang masuk. Tapi sekarang, kereta penduduk yang lalu-lalang setiap masa semakin tidak dikenali, jangankan dengan mendengar bunyi deru kenderaan, kita tengok kereta itupun kita tidak kenal siapa pemiliknya,” kata Elip lulusan sekolah mubaligh yang fasih berbahasa Inggeris.
Kelompok ‘mitatabang’ pada kebiasaannya hanya melibatkan beberapa buah keluarga bagi mempercepatkan giliran bergotong-royong dari sawah ke sawah.

BERGERAK di sawah padi menunggang motosikal

MENAMPI padi mengasingkan sekam. Kelihatan Julian (kanan) dan Elip (kedua kiri

MENGUMPULKAN padi di tengah sawah

MURID sekolah pulang menaiki kenderaan pacuan empat roda merentas sawah bendang

SUASANA ‘mitatabang’ menuai padi

ANAK kecil turut menyumbangkan tenaga mengumpul padi yang dituai

Oleh : Henry Bating
Rencana 13/2/2014


 
 
Blogger Templates